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GREENHOUSE

NOHRA  HAIME  GALLERY
500 AWest 21 Street
New York NY 10010

September 5th - October 6th

GREENHOUSE

Pedro Ruiz, celebrated for his evocative portrayals of Colombia’s natural beauty and cultural essence.

Born in 1957 and trained at Paris’s École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, Ruiz’s career has been a rich tapestry of artistic exploration and professional achievement. His formative years included studying under the renowned Stanley William Hayter at Atelier 17, experiences that profoundly shaped his artistic vision.

Ruiz’s return to Bogotá marked the beginning of a dynamic career, initially highlighted by his role as Artistic Director at McCann Erickson. His innovative contributions earned him international recognition and numerous awards at prestigious festivals. Ruiz’s art, celebrated for its emotional depth and spiritual introspection, intricately weaves Colombia’s ecological diversity into each piece. His dedication to authenticity is evident through meticulous research and a profound connection to the nation’s flora and fauna.

In 2011, Villegas Editors honored Ruiz with a comprehensive publication showcasing his work, accompanied by insightful commentary from Colombian author William Ospina. His art vividly unfolds narratives where solitary figures navigate nature’s beauty, offering a glimpse into a magical world that reflects Colombia’s vibrant natural environment.

 

Series Highlights

GOLD, Spirit and Nature of a Territory, evolves from Ruiz’s Displacements series, presenting a poignant exploration of Colombian identity. This traveling exhibition features 40 miniature works, with 4 pieces enlarged to express a collective identity that transcends stereotypes born from violence and conflict. Through GOLD, Ruiz invites viewers to reflect on Colombia’s cultural essence, urging them to look beyond surface impressions and delve into the heart of a rich, complex identity.

In Love is in the Air, Ruiz addresses the politically charged issue of fumigating poppy fields with a deeply human and spiritual tone. This series contrasts the striking beauty of poppies with the sinister presence of gas, reflecting on the irony of destruction veiled in aesthetic delight. Ruiz’s work challenges viewers to confront the harsh realities behind these beautiful yet tragic images, echoing Carl Jung’s notion that true vision arises from introspection. Through this reflection, Ruiz questions where love resides amidst such profound adversity.

 

Ruiz’s Displacements series poignantly alludes to the tragedy of warfare and forced displacement in Colombia. By juxtaposing serene images of a man transporting his homeland in a canoe with the painful context of displacement, Ruiz highlights how art can preserve and transcend collective memory. The series symbolizes the indelible connection between individuals and their homeland, portraying nature’s harmony with human suffering and resilience.

Pedro Ruiz’s work will be on display at the Nohra Haime Gallery, inviting reflection and dialogue on Colombia’s past, present, and future. His dedication to exploring and expressing the complexities of human experience through art remains a testament to his enduring influence and vision.

 

 

INVERNADERO

Pedro Ruiz, reconocido por sus evocadores retratos de la belleza natural y la esencia cultural de Colombia.

Nacido en 1957 y formado en el École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de París. La carrera de Ruiz ha sido un extenso tapiz de exploración artística y logros profesionales. Sus años de formación incluyeron el estudio con el renombrado Stanley William Hayter en el Atelier 17, experiencias que moldearon profundamente su visión artística.

El regreso de Ruiz a Bogotá marcó el comienzo de una carrera dinámica, que se destacó inicialmente por su papel como Director Artístico en McCann Erickson. Sus innovadoras contribuciones le valieron el reconocimiento internacional y numerosos premios en prestigiosos festivales. El arte de Ruiz, célebre por su profundidad emocional y su introspección espiritual, se teje intrincadamente. La diversidad ecológica de Colombia esta presente en cada pieza. Su dedicación a la autenticidad es evidente a través de una meticulosa investigación y una profunda conexión con la fauna y la flora del país.

En 2011, la editorial Villegas Editores rindió homenaje a Ruiz con una completa publicación en la que se muestra su obra, acompañada de los comentarios del autor colombiano William Ospina. Su arte despliega vívidamente narraciones en las que personajes solitarios navegan por la belleza de la naturaleza, ofreciendo una visión de un mundo mágico que refleja el vibrante entorno natural de Colombia.

Series destacadas

ORO, espíritu y naturaleza de un territorio, surge de la serie Desplazamientos de Ruiz y presenta una conmovedora exploración de la identidad colombiana. Esta exposición itinerante presenta 40 obras en miniatura, con 4 piezas ampliadas para expresar una identidad colectiva que trasciende los estereotipos nacidos de la violencia y el conflicto. A través de ORO, Ruiz invita al espectador a reflexionar sobre la esencia cultural de Colombia, instándole a mirar más allá de las impresiones superficiales y ahondar en el corazón de una identidad rica y compleja.

En la serie Love Is In The Air  (El amor está en el aire), Ruiz aborda el tema de la fumigación de los campos de amapolas, de gran carga política, con un tono profundamente humano y espiritual. Esta serie contrasta la impactante belleza de las amapolas con la siniestra presencia del gas, reflexionando sobre la ironía de la destrucción velada en el deleite estético. La obra de Ruiz reta al espectador a enfrentarse a la dura realidad que se esconde tras estas bellas pero trágicas imágenes, haciéndose eco de la noción de Carl Jung de que la verdadera visión surge de la introspección. A través de esta reflección, Ruiz se pregunta dónde reside el amor en medio de una adversidad tan profunda.

La serie Desplazamientos de Ruiz alude conmovedoramente a la tragedia de la guerra y el desplazamiento forzado en Colombia. Al yuxtaponer imágenes serenas de un hombre que transporta a su patria en una canoa con el doloroso contexto del desplazamiento, Ruiz destaca cómo el arte puede preservar y trascender la memoria colectiva. La serie simboliza la conexión indeleble entre los individuos y su tierra natal, retratando la armonía de la naturaleza con el sufrimiento y la resistencia humanos.

 

La obra de Pedro Ruiz se expondrá en la Galería Nohra Haime, invitando a la reflexión y al diálogo sobre el pasado, el presente y el futuro de Colombia. Su dedicación a explorar y expresar las complejidades de la experiencia humana a través del arte sigue siendo un testimonio de su perdurable influencia y visión.

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